Rätt användning av vandringsstavar i Alperna

Rätt längd på stavarna

Rätt längd på stavarna © outdoor-magazin.com Rätt längd på stavarna © outdoor-magazin.com













Håll om stavarna med ett fast grepp. Låt armen vara vinklad 90 grader mot stavarna. Stavarna har rätt längd när underarmen är vågrätt mot marken och stavarna hålls lodrätt.

Rätt grepp på stavarna

Rätt grepp på stavarna © outdoor-magazin.com Rätt grepp på stavarna © outdoor-magazin.com

Remmarna på stavarna ger extra kraft - om man använder dem rätt. För in handen underifrån genom öglan, håll tummen över remmarna och håll stadigt om staven. Remmarna ska inte vara för korta - då är handen inklämd. Remmarna ska inte vara för långa - då ger de inte handen stöd att använda stavarna på ett kraftfullt sätt.

Rätt gång med stavar

Rätt gång med stavar © outdoor-magazin.com Rätt gång med stavar © outdoor-magazin.com


Håll alltid stavarna med ett fast grepp så att du kan sätta in dem kraftfullt i marken. Bara då ger de ett driv framåt när du vandrar och kan ge ett stöd om du skulle snubbla. Sätt i stavarna korsvis, det vill säga: vänster fot - höger stav, höger fot - vänster stav.

Rätt gång över sluttningar

Rätt gång över sluttningar © outdoor-magazin.com Rätt gång över sluttningar © outdoor-magazin.com



När du går över bergssluttningar ska du stödja dig på staven på bergssidan (staven överst). Om staven har ett förlängt grepp (området under själva handtaget på staven) så håller du där, annars bara på en bit längre ner på staven. Se bild.

Staven på dalsidan använder du för att hålla balansen. Du håller överst på staven men stöd dig inte tungt för på staven för att undvika fall om du skulle snubbla.

Går du länge på detta sätt kan du förlänga staven på dalsidan för kunna hålla om själva handtaget.

Rätt gång nerför berget

Rätt gång nerför berget © outdoor-magazin.com Rätt gång nerför berget © outdoor-magazin.com

När du går brant nerför så sätt i stavarna samtidigt och bredvid varandra. På detta sätt fångar du upp rörelseenergin nedåt på bästa sätt. Vill du skona knän och höft maximalt så böj överkroppen framåt och sätt i stavarna brett och långt framför dig.

Tack till outdoor-magazin.com för dessa tips och bilder!

Kommentarer