Austria-Travel_HU 600x200

Karnischer Höhenweg - Fredsvägen

Läs mer och boka denna resa: Karnischer Höhenweg - Fredsvägen.

Läs mer om våra guidade alpina vandringar.

Läs mer på sidan Hur svåra är våra vandringar? om hur vi graderar våra vandringar.

Program

Vandringen genomförs efter de möjligheter och begränsningar som utgörs av väder (nederbörd, temperatur, framkomlighet) och vad vi vandrare vill och hur vi mår.

Huvudsakligen går vi på hög höjd längs bergkammen. Vandringsleden heter ju Karnischer HÖHENweg och är högalpin med ibland branta och svårare underlag. Vid utsatta passager finns det steghjälp och säkerhetslinor - i synnerhet vid pass och bergstoppar. Vandring på Karnischer Höhenweg är inte tekniskt svår, men några dagsetapper är ganska långa. Under början av juli till och med augusti är Hüttorna oftast fulla då leden är mycket populär. Detta är en vandring för dig med god kondition, svindelfrihet och viss vandringsvana.

Karnischer Höhenweg är en långvandringsled i de karniska Alperna som i huvudsak följer kammen i bergskedjan. Den sträcker sig längs statsgränsen mellan provinserna Veneto och Friuli-Venezia Giulia i Italien och förbundsländerna provinserna Tyrol och Kärnten i Österrike.

Delar av leden kom till under första världskriget när Italien och Österrike kom i krig. Då började ett förbittrat bergskrig i de karniska Alperna. För att förbereda sig för detta upprättades så kallade försörjningsvägar på båda sidor av statsgränserna. Ett omfattande system av skyttegravar, bunkrar och kasematter skapades längs bergkammen på båda sidor om fronten. Nästan varje dag ser vi sådana lämningar och även soldatkyrkogårdar.

Bergskammen är mycket markant från väst till öst och har en sammanlagd längd på ca 155 km. Kammen börjar i väster med toppen Helm Topparna Pfannspitze, Zwölfer och Hochweisstein når över 2.700 meter och med Hohe Warte nås den högsta toppen på 2.780 meter. Den östra delen av Höhenweg korsas av Plöckenpass och Nassfeldpass.

Vår vandring är på cirka 90 km. Höjdmeter: cirka ↑ 5.700↓ 5.200 m.
Alla angivelser är ungefärliga, i synnerhet tidsangivelserna då underlag, vår förmåga och väderförhållanden spelar stor roll. All vandringstider är nettotider, exklusive pauser.

Nio dagars resa (lördag-söndag)
Dag 1: Hemifrån till Sillianer Hütte
Dag 2: Sillianer Hütte – Obstansersee Hütte
Dag 3: Obstansersee Hütte – Porzehütte (evtl. bestigning av Grosse Kinigat)
Dag 4: Porzehütte – Hochweißsteinhaus (Bedömd som finaste etappen!)
Dag 5: Hochweißsteinhaus - Wolayerseehütte
Dag 6: Wolayerseehütte – Plöckenpass (evtl. Bestigningar)
Dag 7: Plöckenpass (friluftsmuseet) – Valentinalm
Dag 8: Valentinalm – Kötschach-Mauthen (krigsmuseet)
Dag 9: Kötschach-Mauthen – hem

Dag 1: Hemifrån till Sillianer Hütte
Morgonflyg till München där våra reseledare möter oss. Vi tar tåget från München Airport till Vierschach (Versciaco-Elmo/Vierschach-Helm). Tågresan tar 5-6 timmar. Antagligen äter vi lunch innan vi tar linbana uppför berget. Från bergstationen vandrar vi till Sillianerhütte där vi övernattar. Redan denna första dag vandrar vi alpint över trädgränsen och har en fantastisk utsikt: Vi har också varit på toppen Helm (2.433 m). Vi övernattar i Sillianer Hütte (2.447 m)
Sträcka: 4,4 km. Höjdmeter: ↑ 300 m, ↓ 0 m. Tid: 1h30m

Är vi flera vandrare tar vi en hyrd buss från München till parkeringsplatsen vid fäboden Leckfeldalm ovanför Sillian. Därifrån har vi en enkel vandring upp till Sillianerhütte.
Sträcka: 4,8 km. Höjdmeter: ↑ 550 m, ↓ 0 m. Tid: 2h

Dag 2: Sillianer Hütte – Obstansersee Hütte
Idag hoppas vi på riktigt bra väder! Då väljer vi en något längre etapp som huvudsakligen går längs bergskammen. Den är inte särskilt svårare än originalrutten men tar längre tid då vi ska upp på några toppar, Hollbrucker Spitze (2.581 m) och Eisenreich (2.665 m). Utsikten är suverän under hela dagen! Vi övernattar i Obstanseer Hütte (2.304 m).
Sträcka: 15 km. Höjdmeter: ↑ 850 m, ↓ 1000 m. Tid: 6h30m

Dag 3: Obstansersee Hütte – Standschützenhütte – Porzehütte
Kammvandringen fortsätter och vi går på hög höjd ända fram till vårt pausställe. Direkt efter frukost tar vi oss upp till kammen. Vi går på hög höjd och övar Pfannspitze (2.678 m). Den som vill kan ta den leden över toppen Grosser Kinigat (2.689 m), vilket tar ca 1 timme extra. Sedan tar oss ner till vårt Standschützenhütte  (2.350 m). Eftermiddagen bjuder på en enklare men mysig vandring där vi mestadels går nerför. Vårt mål är Porzehütte (1.942 m) där vi också övernattar. Vi räknar med att kunna dricka en kall öl på terassen medan vi ser solen gå ner i fjärran!
Sträcka: 14 km. Höjdmeter: ↑ 960 m, ↓ 1300 m. Tid: 6h30m

Dag 4: Porzehütte – Hochweißsteinhaus
Denna etapp kallas för "Königsetappe" (=kungsetappen) då den anses vara den finaste på hela leden. Givetvis vill vi har riktigt fint väder! Skulle vädret vara uselt kanske vi väljer en enklare led som går i Italien söder om kammen. Men vårt förstaval tar oss högalpint längs kammen från topp till topp hela vägen till dagens mål, Hochweißsteinhaus (1.867 m). Det blir ingen sovmorgon då vi säkert kommer upp till minst tio timmars vandring sammanlagt. Det är både den vackraste, den jobbigaste och den längsta dagsetappen. Vi ser alla kända toppar i omgivningen. Vi möter utsatta ställen där vi har hjälp av linor och stegar. Dagens högsta topp är Steinkarspitze (2.524 m). Trött men nöjda blir det en god middag innan vi sover sött!
Sträcka: 13 km. Höjdmeter: ↑ 1.170 m, ↓ 1.240 m. Tid: 8h

Dag 5: Hochweißsteinhaus - Wolayerseehütte
Dagen etapp är visserligen ganska lång men enklare än gårdagen, vilket vi antagligen är glada för! Idag blir det inga toppar men däremot två pass som går över: Direkt efter starten går vi över passet Öfner Joch (2.011 m) och längre fram Giramondopasset (1.971 m). Vandringen idag går i huvudsak i Italien och det är också söderut som vi har fina vyer. Övernattning i Wolayerseehütte (1.959 m).
Sträcka: 15 km. Höjdmeter: ↑ 1.000 m, ↓ 900 m. Tid: 6h

Dag 6: Wolayerseehütte – Rifugio Marinelli - Plöckenpass
Vi väljer en variant som igen tar oss till Italien. Förmiddagens vandring är något mer ansträngande och tar oss upp m) till vårt lunchställer, Rifugio Marinelli (2. 120 m). Här hoppas vi på en härlig utsikt medan vi äter lunch. Efter lunch går vi ner till Plöckenpasset. På vägen går vi, delvis klättrar vi, genom gamla skyttegravar vid La Scaletta (1.800 m). Den med spring i benen kan bestiga Hohe Warte (2.780 m) högsta toppen i Karnsiche Alpen, eller Frischenkofel (2.221 m). Då måste man starta dagen mycket tidigt för att hinna med. Vi övernattar på Ristorante Al Valico vid Plöckenpasset (1.360). Hör korsar bilvägen vår vandringsled.
Sträcka: 11,5 km. Höjdmeter: ↑ 480 m, ↓ 1.080 m. Tid: 5h

Dag 7: Plöckenpass (friluftsmuseet) – Valentinalm
Vid Pläckenpasset utkämpades hårda strider under flera år. Vi besöker friluftsmuseet och vandrar till den lilla toppen Kleiner Pal (1.866 m) och ser omgivningen från skyttegravarna där. Det är svårt att ange uppgifter för dagens vandring. Det beror helt på vad vi hittar på och hur vi går. Det finns mycket att se för den historiskt intresserade. Räkna med en vandring på åtminstone 10 km. När vi sett oss mätt och vandrat färdigt gär vi ner till fäboden Valentinalm (1.220 m) där vi övernattar.

Se en tysk film om friluftsmuseet och krigsmuseet i Kötschach-Mauthen

Dag 8: Valentinalm – Kötschach-Mauthen (krigsmuseet)
Idag är en förmiddagsvandring planerad för att hinna med att besöka museet i orten Kötschach-Mauthen på eftermiddagen. Den som inte är intresserad av museet hinner med att vandra i omgivningen av fäboden Valentinalm och kan vandra ner till Kötschach-Mauthen på eftermiddagen. Vandringen till Kötschach-Mauthen följer den urgamla leden från romartiden. Det är en enkel vandring på bra stigar.
Sträcka: 10,5 km. Höjdmeter: ↑ 0 m, ↓ 520 m. Tid: 2h30m

Dag 9: Kötschach-Mauthen – hem
Efter frukost startar hemresan. Vi tar oss till München med tåg eller buss och flyger hem därifrån.